Skip to content

איזהו מכובד בע"מ

17/02/2011

כשואסילי אלכסייב זכה במדליית זהב אולימפית, הוא אמר: 'עכשיו כשיש לי מדליית זהב אולי אשתי תיתן לי קצת כבוד.' ממרים המשקולות הסובייטי שקבע לא פחות מכ-80 שיאי עולם, אפשר לחלץ תובנה פשוטה ואנושית מאוד – לא משנה כמה מדליות וכמה שטרות יש לך בבנק, אם אינך חש הערכה מהאנשים הקרובים אליך. ישנן תרבויות שבהן מדליית זהב מזכה בכבוד, ויש תרבויות שבהן הכבוד הוא פונקציה של דלות ושל התנזרות. 'כבוד ישראלי', אם יש כזה דבר, הוא רב פנים – ואני מוכנה להדגים.

נתחיל מזה שהגנים שלי עשויים מסגסוגת אפריקנית ואמריקנית. על ברכֵּי המזרחיוּת למדתי שכבוד טמון במשפחה – להיעדר מאירוע משפחתי, לעברת שם משפחה מזרחי או להעדיף את המעגל החברתי במקום את המעגל המשפחתי – כל אלה הם פגיעה אנושה בכבוד. להיות צמחוני זה גם לא לעניין, אבל זה נושא לטור אחר. לעומת זאת, את הכבוד המערבי רוחשים בעבודה ששכר נאה בצִדה, בקשרים חברתיים מפותחים, ואם אפשר גם בהליכות מדודות ומנומסות.
לא אזכיר את שמו של ביה"ס היסודי שבו למדתי, אך די בכך שארמוז כי שמו מתחרז עם 'עת לעקוב'. ילדות רכות דיברו בהערצה על סבא של סבא שלהן כי יחד עם החלב שינקו הן הבינו שכבוד הוא תוצאה של ייחוס, כלומר – אמור לי מי סבך, ואומר לך כמה נקודות זכות ברשותך. אילו ידעו אז הסבים עד כמה שמם ישפיע על שידוכי צאצאיהם, אולי היו מעדיפים להתמזרח ולחסוך לנכדותיהם כמה גדרות הפרדה. כמה שנים לאחר מכן בשבתי על ספסלי מוסד אקדמי דתי כלשהו, התברר לי עד כמה כבוד הוא פונקציה של הקפדה בצניעות והקמת משפחה. לעומת זאת על ספסל לימודים במוסד חילוני – כבוד היה תוצר מובהק של מצליחנות שאותה אפשר להשיג מהתמסרות טוטלית, לעתים עד כדי מחיקה עצמית.

אינני מזלזלת בערכים, דרכם שמו של אדם וכבודו מועצמים בעיניו. כבר נכתב במקורותינו:"טוב שם משמן טוב" (קהלת ז,א), ושמו של אדם הוא כבודו. ועדיין, ההאדרה שבאה מכסף, מייחוס או מהצלחה – יש בה אמת חלקית מאוד, כי היא מתמקדת בהישגים או במזל. אני מעדיפה את הכבוד שאדם משיג בעצמו כמאמר חז"לינו 'איזהו מכובד, המכבד את הבריות'. אני בטוחה שגם בזמנם של חז"ל היו בריות שלא היו ראויים לכבוד, ועדיין האמירה בעלת הניחוח ההומניסטי נלמדת בהערצה, אם כי לא בהכרח מיושמת. אגב, כבר אמרתי שיש לי ייחוס לחז"ל?

From → קצרצרים

2 תגובות
  1. בעניין הערכים:
    היום היינו, חברתי ואני, בבית עסק מסויים ששמו נושא אותיות לועזיות. סמוך לקופה היתה מודעה ממוסגרת שנשאה את הכותרת: "הערכים שלנו". תחת הכותרת הזו היו רשומים הערכים הבאים: עמידה באופנה, התחדשות, לקוחות מרוצים, עובדים שמחים.
    ללמדך כמה 'ערכים' הוא מושג נזיל.
    אוהב לקרוא אותך.

  2. נעמה permalink

    מעניין לקחת עוד חברות ותרבויות ולראות שסממני הכבוד שלהם שונים כל כך אחד מהשני. יש באיזה שבט באפריקה מנהג של כבוד כלפי נשים כבדות משקל – ככל שאשה גדולה יותר מעריכים אותה יותר…

להשאיר תגובה

